לכבוד הקיץ שהגיע


קיץ= יותר זמן פנוי לילדים ולכן המאמר הזה ואלו שיכתבו במהלך החופש יעסקו ברעיונות ודוגמאות למשחקים ופעילות לשעות הפנאי וכמו תמיד עם הסברים איך להוציא אותם לפועל בצורה מיטבית ואיך הם תורמים להתפתחות.

הנושא הראשון הוא יצירה. ואני אתייחס לנושא היצירה מכמה נקודות מבט:

יצירה מרגיעה

החום בקיץ גורם לנו להישאר הרבה בבית. להישאר בבית זה אומר הרבה מסכים ואני לא באה להגיד לכם שמסכים זה לא טוב. מסכים הם חלק מהחיים שלנו, בעיקר בחופש ארוך. אבל, שימו לב שמסכים לאורך זמן מביאים להצטברות של אנרגיה שיוצאת בדרכים שאנחנו פחות אוהבים ולכן יש לשים לב למינון של שעות מסך וגם לדאוג למענה מתאים לאותה אנרגיה שמצטברת. המענה יכול להיות פעילות בתנועה שעליה אכתוב באחד המאמרים בסדרה זו וכמובן על ידי יצירה.

המילה יצירה יכולה להיות מלחיצה עבור הורה שלא מגדיר עצמו יצירתי אבל יצירה לא חייבת להיות מכוונת מטרה או מורכבת. לא חייבים לתכנן מראש את הפעילות והרבה פעמים מספיק לקנות פלסטלינה או בצק ואביזרים מתאימים למשחק עם בצק ולאפשר התנסות.

התמונה כאן מדגימה יצירה כזאת שלא הייתה בה שום הכוונה. זאת יצירה של שחר בפלסטלינה. הוא שילב בפנים חרוזים וזאת הייתה יצירה בהמשכים. בכל פעם הוא חזר אליה והוסיף עוד משהו. לשאלה "מה זה?" יש שתי תשובות: התשובה של שחר כוללת נהר וגשר וסוג של מגדל. התשובה שלי היא: תוצר של זמן יצירה ארוך, מספק ומרגיע עבור ילד מתוק ואמא שלו.

גם ילדים בבית ספר יסודי נהנים מפעילות כזאת ואם יש צורך להעשיר עבורם את הפעילות אפשר להיעזר בסרטונים ביו טיוב שמדריכים איך ליצור חיות,למשל. את החיות אפשר לצלם ולהפוך לסרטון או סיפור.

אפשר גם להכין את הבצק לבד. יש המון מתכונים באינטרנט שמלמדים איך להכין בצק בבית, אתם מרוויחים גם למידה ואפשר לעטוף בשקית ולשמור לשימוש חוזר.

המגע עם הבצק\פלסטלינה הוא בעל השפעה מרגיעה מאד אבל הרעיון הוא שכל פעילות יצירה שהילדים נהנים ממנה יוצרת שקט בגוף.

רעיונות ליצירה יש המון, גם עבור אלה המתמודדים עם קשיים בוויסות החושי וגם עבור הורים שהמחשבה על משחק בבצק והלכלוך שמגיע איתו לא מרגיעה אותם כלל.

יצירה ו-וויסות חושי

ילדים המתמודדים עם קשיים בוויסות החושי (תחושתיות יתר) זקוקים לחשיפה לחומרים על מנת להביא את המערכת החושית לאיזון. חשיפה זו צריכה להיעשות בהדרגה מתוך הקשבה לקצב של הילד ובצק לא תמיד מתאים להם (כדאי לנסות ולא לוותר מראש). עבור ילדים אלה כדאי להתחיל מיצירה שאינה כוללת מגע עם חומרים "רטובים". יותר מתאים להם צביעה, אוריגמי או רקמה.

הנה כמה דוגמאות מקסימות שליקטתי מהרשת:

בחנות "להלו" (יש אתר ויש חנות באבן יהודה) יש המון רעיונות. למשל, ערכות של דפי אוריגמי והדרכה לפי נושאים. בדוגמה כאן אוריגמי בנושא חיות (49 שח).

חוברות צביעה מיוחדות. בדוגמה כאן למטה כשצובעים מגלים הפתעות. הצביעה לא "חלקה" אלא בעלת דוגמה. בכל אזור דוגמה אחרת.

לאסנת ברק יש עסק לרקמה, אפשר לרכוש ממנה ערכה להכנת 3 רקמות בעלות של 29 שקלים, למסגר ולהפוך את הרקמה כפי שהיא מראה כאן לתמונות. אני מאד אוהבת שליצירה יש אפשרות להתפתח ולהפוך למשהו שימושי. עבור הילדים זה נהדר לראות את היצירה שלהם תלויה בבית. יש לה גם בלוג מעניין שנקרא אורות ורזים על יצירה ויצירתיות עם ילדים.

יצירה ומוטוריקה עדינה

כל יצירה שתבחרו לעשות מפתחת את המוטוריקה העדינה. יצירה היא בהכרח עבודה עם האצבעות וכף היד ולכן נכנסת לקטגוריה זו. זה מאד משמח שאפשר לשלב ולפתח את המוטוריקה העדינה מתוך פעילות כיפית אבל! מאד חשוב להתאים את הפעילות ליכולת ולגיל של הילדים. כשהמוטוריקה העדינה לא מפותחת עדיף לבחור בפעילויות קלות לביצוע, כמו בצק או צביעה. לא כדאי לתסכל עם פעילות מורכבת כאשר אין מוכנות לכך. במקרה כזה היצירה לא תהיה מרגיעה ותיצור מתח בגוף מהסוג שהזכרנו קודם. כזה שרצינו לעזור לילדים לפרק.

דוגמה לפעילות של מוטוריקה עדינה ויצירה מותאמת גיל תמצאו בקייטנה האינטרנטית של שרון גולן מהבלוג finger food. בקייטנה זו תקבלו בכל יום חול במהלך אוגוסט משחק\פעילות יצירה להדפסה למייל שלכם. לכם רק נותר להדפיס ולהנות. בקייטנה זו יש גם שני משחקים שלי, אחד לפיתוח המוטוריקה העדינה ואחד למוטוריקה גסה. עלות כל הקייטנה 64 שקלים והיא מתאימה לגילאי 3-7.

רעיון נוסף לפעילות יצירה קלה היא חוברת המדבקות הזו (40 שח). יש עמודי רקע ועמודי מדבקות המתאימים לרקע אך אפשר להדביק לפי הדמיון ולספר איזה סיפור שרוצים. גם חוברת זו מ"להלו".

בתמונה למטה חוברת בנושא חיות פרהיסטוריות אבל יש בנושאים שונים ומגוונים.

לנו כמבוגרים יש צורך לסיים את הפעילות עם תוצר ברור, זה גורם לנו להרגיש שיש ערך לפעילות. גם ילדים נהנים מהתוצרים שלהם וגאים בהם (כמו בדוגמה של הרקמה) אבל ההנאה מהפעילות אינה תלויה בכך וכאן נכנסת המילה יצירתיות.

יצירה לפיתוח הדמיון והיצירתיות

כפי שאמרתי בהתחלה, יצירה לא חייבת להיות מוגדרת. אני אוהבת יצירה שמאפשרת התנסות וביטוי עצמי ומניסיוני יצירה כזאת נמשכת גם לאורך יותר זמן מכיוון שהיא יכולה להתפתח לכיוונים שונים.

דוגמה נהדרת ליצירתיות אינסופית אפשר למצוא בספר flow book זה ספר שכל דפיו תלישים וכל דף הוא מיוחד. יש דפי מדבקות, דפים עם דוגמאות, דפים עם רקע מסוגים שונים. בקיצור המון אפשרויות לפעילות יצירתית.

הוא לא זול (199 שח) אבל יש סיכוי שהוא מספק לכם את כל חומרי היצירה לקיץ (כמעט). אצלי בבית מגוון כזה מתקבל בשמחה רבה ומביא לתוצרים רבים מתוך מוחו הקודח של שחר. וגם שלי.

אני מרגישה שנגעתי על קצה המזלג בנושא היצירה אבל בתוך המסגרת שנתתי תוכלו למצוא את מה שמתאים לכם ולילדים שלכם. כדי לעזור לכם עוד קצת ליצור חוויות יצירה מהנות הנה עוד כמה נקודות למחשבה:

*הגדירו ראשית לעצמכם ואחר כך לילדים מה הם הגבולות שלכם. מה גבולות "מגרש המשחקים" שבתוכו אפשר להתנסות (אם נצנצים בבית מעבירים אתכם על דעתכם, אל תכניסו נצנצים הביתה, למשל).

*הגדירו תקציב להוצאות יצירה. אפשר לבחור מספר אפשרויות לרכישה ולרעיונות אחרים להשתמש באפשרויות חינמיות כמו הדפסה של דפי צביעה מהאינטרנט או הדרכות של אוריגמי מהיוטיוב (אפשר להשתמש בדפים רגילים ולחתוך אותם לריבוע)

*אולי שמתם לב שאין התייחסות למגדר. כל האפשרויות מתאימות לבנים ולבנות באותה מידה. ממליצה לחשוף לאפשרויות ולתת לילדים לבחור ולא להחליט בשבילם אם מתאים להם מבחינה זאת.

*היצירה היא לא רק עבור הילדים. זה זמן משותף וכדאי שיהיה מהנה גם עבורכם ולכן קחו את עצמכם בחשבון כאשר אתם בוחרים את הפעילות.

*אל תצפו לתת לילדים תעסוקה בזמן שאתם עושים דברים אחרים. אם תשבו איתם הפעילות תימשך לאורך יותר זמן והרווח יהיה ענק עבור כולם (ע"ע סעיף קודם).

*כבדו את הזמן שבו הפעילות נמשכה גם אם הוא היה קצר מאד. כך הילדים יסיימו בחוויית הצלחה ויהיה להם רצון להתנסות שוב.

*המילים בהם תשתמשו יכולות להשפיע על המוכנות להמשיך להתנסות. ממליצה להוריד את הקובץ "איך לעודד ילדים בזמן משחק בלי לומר כל הכבוד" הוא יעזור לכם לנהל את הפעילות ממקום יותר מאפשר.

*נסו לוותר על השוואות בין הילדים, תנו לכל אחד או אחת את המקום הייחודי.

*תנו לעצמכם לזרום עם הרעיונות שעולים (שלכם או של הילדים)ונסו להיצמד פחות לרעיון המקורי שהיה לכם בראש. אי אפשר לדעת לאילו תוצרים נפלאים תגיעו.

חשוב לי לומר שאני ממליצה על מה שמלהיב אותי ומתאים לדברים שאני מדברת עליהם. אין לי שיתוף פעולה עם המומלצים (פרט לקייטנה של שרון גולן כמובן) ואשמח לשמוע על מוצרים שאתם אוהבים ושנראה לכם שיתאימו לרוח הדברים ובכלל, האם יש פעילות יצירה שתמיד עובדת לכם? ספרו שגם הורים וילדים אחרים יהנו.

אודות
"החינוך היעיל ביותר הוא לתת לילד לשחק בדברים נפלאים"- אפלטון. זה האני מאמין שלי, ילדים משחקים. זאת המהות שלהם וזה הכלי שלהם. דרך משחק הם מתחברים עם ילדים ומבוגרים, לומדים על עצמם ועל סביבתם, מתפתחים רגשית וקוגניטיבית. 
קרא עוד >> 

עיצוב גרפי meytalx.com

עדי לברן, דרך המשחק  |  050-7315031  |  adi.levran@gmail.com גאולים