ללמוד מתוך משחק

לפני כמה חודשים כתבתי על הדרך שבה עזרתי לשחר להתמודד עם הקושי שלו בחשבון. כתבתי על כך מכמה נקודות מבט (כמובן גם מההיבט המוטורי) וגם על דרכים שחשבנו עליהם ביחד (שחר ואני) איך לתרגל חשבון בצורה כיפית שתעזור לו להרגיש יותר בטחון בנושא. היו לנו כמה רעיונות נחמדים שגם עזרו אבל רציתי עוד. במאמר הפעם אני מראיינת את טלי צרפתי פישר המתמחה ביצירת משחקים ללמידת חשבון ועברית. משחקים פשוטים שכל הורה יכול להכין בבית או להוריד מדף הפייסבוק שלה.

1. מה הרקע שלך?

אני מורה למתמטיקה על יסודי. בעלת תעודת הוראה ממכללת "לוינסקי לחינוך". בנוסף, תעודת הוראה בחינוך מיוחד, ממכללת "לוינסקי לחינוך". מורה למתמטיקה בעלת ניסיון של 15 שנים. מתוכן, הכנה לבגרות ברמת 3 יחידות לימוד, בחטיבת ביניים ובבתי ספר יסודיים.

2. מה הביא אותך לפתח משחקים לצרכים לימודיים?

אני מאוד אוהבת לעבוד עם קבוצות קטנות ובצורה פרטנית. אני עושה זאת הן בעבודתי כמורה לחינוך מיוחד, והן בשיעורים הפרטניים ובסדנאות שאני מעבירה. בחינוך המיוחד, התחלתי להכין משחקים עבור הילדים , היות והם מתקשים לעבוד מול דף עבודה. המשחק מאפשר להם עבודה עצמית, ולי - מעקב אחר העבודה שלהם. זה הוביל אותי להעשיר את המפגשים שאני מקיימת באופן פרטני כמורה מתקנת. ראיתי כמה המשחק מאפשר למידה מעניינת ונעימה יותר, שהחומר עובר בקלות רבה יותר ולילדים יש יותר מוטיבציה ללמוד. גיליתי גם שכשהילדים מכינים את המשחק בעצמם זה מוסיף מימד נוסף של מעורבות וחיבור ולכן אני מקיימת סדנאות בהם הורים וילדים לומדים להכין משחקים. בכל סדנה שאני מעבירה, נפגשים ארבעה זוגות של הורים וילדים. הילדים בדרך כלל בגילאי גן וכיתה א. יחד במהלך הסדנה, אנחנו מכינים משחקים בחשבון. גם בסדנאות הפרטניות שאני מעבירה למורות החדשות, אני מדגישה את חשיבות המשחק בהוראה. אני מלמדת את המורות לשלב את המשחקים בכל שיעור שיש להן. אני מסבירה להן כיצד להתאים את המשחקים לנושאים הלימודיים השונים. בנוסף, אני נותנת רעיונות להכנת משחקים קלים המתאימים לנושא הנלמד.

המשחק כאן בתמונה למעלה הוא משחק שטלי פיתחה: הוא מורכב ממשושים קנויים ואותיות המודבקות בכל קודקוד והחיבור בין 3 משושים יוצר מילים בנות 3 אותיות. בכל פעם שמסובבים את המשושים מגלים מילים חדשות.

3. מתי ולמי את ממליצה להשתמש במשחקים לימודיים?

אני חושבת שמשחק הוא דרך מצוינת להעברה, חיזוק והפנמה של החומר. אני מקפידה לשלב בשיעורים הפרטיים שלי, משחקים שונים לצורך חיזוק ותרגול נוסף. כשילד משחק, הוא מאוד נהנה מהמשחק, ולפעמים הוא אפילו לא מרגיש שהוא לומד. פעמים רבות אני מתאימה את המשחק לצרכים של הילד. אני ממליצה לכל ילד שאוהב משחקים, לשחק במשחקים הלימודיים. לדעתי, אין גיל למשחקים לימודיים וכל אחד יכול למצוא משחק המתאים לגילו.

4. מה הם העקרונות שלך ליצירת משחק?

על מנת שמשחק יהיה טוב, מבחינתי – קודם כל , הוא צריך להיות פשוט. הן להכנה והן לשימוש. את החומרים למשחקים ניתן למצוא בבית או בחנויות יצירה. חשוב שהשחקנים יבינו מהם השימושים השונים של המשחק, והשלבים השונים שניתן להגיע אליהם בעזרתו. כשחושבים על הכנה של משחק, חשוב להציע שימושים שונים בשלבים שונים של הלימודים. למשל, עבור משחק "התאמת כמות למספר": המשחק מורכב מקלפי מפל או קלפים "ריקים" עליהם מדביקים / מציירים את הכמות בכל כרטיס ובנוסף אטבי עץ עליהם כותבים את המספרים. השלב הראשון, הוא להתאים את האטבים לכרטיסיה עם הכמות המתאימה. השלב השני, לקחת שתי כרטיסיות, ובאמצעות קוביות, לבדוק איזה מספר גדול/קטן יותר. בשלב הבא , אפשר לקחת שתי כרטיסיות עם מספרים ולחבר את שני המספרים , או לחסר אותם. כך, באמצעות משחק אחד, ניתן לשלב מיומנויות רבות של : התאמת כמות למספר, תרגול גדול/קטן, חיבור וחיסור בעשרת השנייה.

5. מה הטיפים שלך להורים שרוצים ליצור משחקים כאלה בבית או להשתמש במשחקים קיימים למטרות למידה?

*חשוב שתהיו גמישים לצרכי הילד. לא להיות "מקובעים" על משחק מסוים. *לחשוב איך אפשר להשתמש באותו משחק בדרכים שונות ומגוונות. *לחפש משחקי מחשב בנושא הנלמד ובמידה והילד לא רוצה לשחק במשחק קיים או ליצור משחק אתכם, לאפשר לו לשחק על המחשב. *במידה והילד מסרב לשחק, אפשר לחפש עבורו דפי עבודה מעניינים בנושא הנלמד (שעשועים שניתן להוריד מהאינטרנט).

למי שרוצה לקבל עוד רעיונות למשחקים, אפשר לראות דוגמאות למשחקים שאני מפרסמת בדף הפייסבוק שלי ולהצטרף לסדנה בה אני מלמדת הורים וילדים איך להכין משחקים. בסרטון כאן למטה תוכלו לראות דוגמה להכנת משחק וכמה זה פשוט וזמין:

אחרי שנפגשתי עם טלי נשאר אצלי משחק הדומינו שכאן בתמונה למטה שמטרתו תרגול לוח הכפל (במקרה הזה עד 5). הם היו על שולחן האוכל ובאופן טבעי בזמן ארוחת הערב התחלנו לשחק איתו וזה היה כיף ופשוט. למחרת הפכנו את מקלות הארטיק והמצאנו משחק דומינו אחר. גם חברים שהגיעו וראו את המשחק התחילו לשחק בו מעצמם. וזאת המשמעות בעיניי של כל העניין. למידה יכולה להתרחש בזמן שמשחקים, באווירה לא מחייבת ובתחושה מאפשרת. מהמקום הזה אפשר לשמר את מה שקיים בכל ילד גם כך: סקרנות, התלהבות ומוטיבציה פנימית ללמוד ולהתפתח.

*הרעיון למשחק לקוח מפינטרסט.

במהלך השנים ליוויתי הרבה משפחות שהגיעו עם קשיים שונים של הילדים, פעמים רבות ראיתי עד כמה הורים הופכים ליצירתיים וממציאים משחקים ודרכים להקל על הילדים התמודדות כזו או אחרת. אם יש לכם משחק כזה, שהתפתח אצלכם בבית וסייע לילדים להתמודד עם מכשולים בדרך, או משחק שאימצתם אבל עובד לכם ממש טוב, נשמח להכיר.

מוזמנים לכתוב כאן בתגובות על משחקים כאלה.

אודות
"החינוך היעיל ביותר הוא לתת לילד לשחק בדברים נפלאים"- אפלטון. זה האני מאמין שלי, ילדים משחקים. זאת המהות שלהם וזה הכלי שלהם. דרך משחק הם מתחברים עם ילדים ומבוגרים, לומדים על עצמם ועל סביבתם, מתפתחים רגשית וקוגניטיבית. 
קרא עוד >> 

עיצוב גרפי meytalx.com

עדי לברן, דרך המשחק  |  050-7315031  |  adi.levran@gmail.com גאולים