פרויקט משותף


אחד הקשיים ביצירת זמן משותף מהנה עם הילדים הוא ההבדל בין ראיית העולם שלנו לזו של ילדים. ילדים רואים כל דבר כמשחק ומחפשים בו את הכיף. מבוגרים עושים הפרדה בין זמן משחק וזמן מטלות\משימות. במאמר זה אני מתייחסת לדרך שבה אפשר להפוך משימה לזמן משותף מהנה עבור שני הצדדים: פרויקט משותף.

פרויקט משותף מאפשר לנו לקחת משימה שנמצאת ב to do liste שלנו ולהסתכל עליה דרך עיניהם של הילדים. כלומר, להנות מהתהליך ולהכניס בו משחקיות.

כשהילדים שותפים לתכנון ולעשייה אנחנו חושפים אותם לערכים כמו לקיחת אחריות, תכנון משותף, עזרה הדדית, יצירתיות, למידה מתוך עניין ושיח משותף ועוד ערכים נפלאים שאנחנו רוצים לקיים בבית שלנו אבל לא תמיד יודעים איך.

כמובן שהתנסויות חדשות מפתחות גם מיומנויות חדשות של מוטוריקה עדינה וגסה.

הפרויקט שאני בחרתי לקיץ הזה הוא יצירת אלבום תמונות של כל עבודות הגרוטאות ששחר יצר בשנים האחרונות. קשה לי לזרוק עבודות וגם שחר מאד נקשר אליהן אז עד עכשיו אחסנתי אותן כך:

זה מסודר ונעים לעין אבל חסר משמעות, אף אחד לא רואה את היצירות וגם תופס הרבה מקום שהייתי שמחה לנצל לדברים אחרים. הפתרון: לצלם ביחד כל עבודה ולתת לשחר לכתוב עליה כמה מילים באלבום (ילדים שלא כותבים עדיין יכולים לספר לכם ואתם תכתבו). בעיניי זאת מזכרת מקסימה ואפשר לעשות זאת גם עם ציורים או עבודות יצירה אחרות.

נכון, זה לוקח זמן אבל זה בדיוק הרעיון, לנצל זמן של חופש או סתם שבת חורפית ולהקדיש אותו לבילוי עם הילדים בדרך אחרת. אני אוהבת סדר ומשקיעה בזה זמן, כך אני יכולה לשתף את שחר וליצור עבור שנינו חוויה מיוחדת ולא רק לסמן וי על מטלה (בתנאי שאני לא הופכת את החוויה למטלה וזוכרת להנות גם אם לא הכל הולך כמו שתכננתי).

כי כמו שכתבתי החוויה עבור הילדים היא בעלת ערך רב אבל הרווח שלנו ההורים הוא גדול לא פחות: זאת הזדמנות לשמוע על עולמם הפנימי של הילדים שלנו, הזדמנות לשיחה ולצחוק, הזדמנות לגלות יכולות או כישורים שלא הכרנו אצלם, הזדמנות לזהות את הדומה והשונה בינינו, הזדמנות לחיבור מתוך ההתגייסות המשותפת סביב נושא משותף.

דוגמה לעבודה של שחר, מפעל לחלב לדבריו:

הנה עוד כמה רעיונות לפרויקטים משותפים:

למידה חווייתית של אותיות הא-ב. עדי רמבה ארז כתבה ספר שמחבר את הילדים רגשית לאותיות: "פיות האותיות". אני מאד מאמינה בלמידה דרך חוויה ובספר הזה החוויה היא רב חושית. גם ציורים נהדרים, גם כתיבה בחרוזים גם הצגה מיוחדת של כל אות וגם חוברת צביעה ופאזל ברוח הספר. כל אלו דרכים שעוזרות לילדים להנות מהלמידה להתחבר לנושא ולרצות לעסוק בו. גם אחרי הקריאה בספר.

הקמת גינת ירק\ תבלינים בעציצים (כך אפשר לעסוק בפעילות זו גם בתוך הבית): תכננו ביחד מה שותלים בהתאמה לעונה, הכינו ביחד שלטים עם שמות הצמחים, עיקבו ביחד אחר הצמיחה וכמובן שתפו אותם בקטיף והשימוש בתוצרת בזמן הכנת האוכל.

מחזור בקבוקים: שתפו את הילדים באיסוף הבקבוקים וקחו אותם אתכם לנקודת המחזור. אנחנו נותנים לשחר את הכסף והוא חוסך אותו למטרה מסוימת (כרגע זה אקס בוקס...).

קווים מנחים שיעזרו לכם להוביל את הפרויקט בהצלחה:

*להתאים את הפעילות לגיל הילדים.

*נהלו שיחה והקשיבו להצעות והרעיונות של הילדים. זהו פרויקט משותף.

*שימרו על ראש פתוח. אי אפשר לדעת לאילו תוצרים הפרויקט הזה יביא.

*זיכרו שהנאה היא המוטיבציה הכי גדולה והיא נובעת מסקרנות, עניין, תחושת מסוגלות, חיבור בין אישי, אתגר מותאם, הומור, תחושת ערך ועוד.

ספרו לי על פרויקטים כאלה שעשיתם עם הילדים או לחלופין רעיונות שיש לכם ועוד לא הוצאתם לפועל וגם על התהליך, מה עבד לכם ומה לא. אני מאד אוהבת לשמוע על החוויות שלכם.

אודות
"החינוך היעיל ביותר הוא לתת לילד לשחק בדברים נפלאים"- אפלטון. זה האני מאמין שלי, ילדים משחקים. זאת המהות שלהם וזה הכלי שלהם. דרך משחק הם מתחברים עם ילדים ומבוגרים, לומדים על עצמם ועל סביבתם, מתפתחים רגשית וקוגניטיבית. 
קרא עוד >> 

עיצוב גרפי meytalx.com

עדי לברן, דרך המשחק  |  050-7315031  |  adi.levran@gmail.com גאולים