top of page
אודות
"החינוך היעיל ביותר הוא לתת לילד לשחק בדברים נפלאים"- אפלטון. זה האני מאמין שלי, ילדים משחקים. זאת המהות שלהם וזה הכלי שלהם. דרך משחק הם מתחברים עם ילדים ומבוגרים, לומדים על עצמם ועל סביבתם, מתפתחים רגשית וקוגניטיבית. 
קרא עוד >> 
adi.png
מאמרים קשורים

לקבלת פוסטים במייל

מאמרים שכדאי לקרוא
שירותים
הדרכת הורים 
הרצאות להורים ולאנשי חינוך
סדנאות להורים
icon32.png

?בא לך לשמוע עוד

אמא, משעמם לי

אני בטוחה שגם אצלכם בבית יש המון צעצועים. כששואלים מה לקנות ליום הולדת של מי מהילדים אתם צריכים לחשוב כי יש להם הכל ובכל זאת כשנגמר זמן המסך הם לא ממש מוצאים את עצמם. לא יודעים במה לשחק ומה לעשות. המסקנה המתבקשת היא שהמשחקים שלהם כבר משעממים אותם והרבה פעמים זה גם מה שהם יגידו.

"משעמם" זאת אחת המילים שהכי קשה לנו לשמוע כהורים ונדמה לנו שזה הזמן ללבוש את החליפה של הפקת האירועים ולחפש פעילות חדשה או צעצוע חדש שיצליח לגרות את החושים שלהם ולייצר להם עניין.

אבל האמת היא שככל שנספק גירויים חזקים יותר כך החושים שלהם יהיו שחוקים יותר. המערכות החושיות של ילדים זקוקות לגירויים עדינים והמוח שלהם מקבל גם כך המון אינפורמציה חדשה בכל תנועה ובכל התנסות פשוטה. עודף גירויים יוצר הצפה של אינפורמציה שהמוח אינו יכול להכיל ומביא לחוסר שקט (מישהו אמר הפרעת קשב?)

אז אילו משחקים וצעצועים כדאי שיהיו בבית? הנה כמה דוגמאות ורעיונות מבית היוצר של ריבי לוי הולצמן מהבלוג kalinka. דרך הדוגמאות אסביר גם את הרציונל: אילו דגשים התפתחותיים כדאי לחפש במשחקים שמכניסים הביתה.

ריבי מייצרת ספרונים לתינוקות וילדים. הספרונים מתאימים לילדים עד גיל 5. אולי במבט ראשון הם נראים כמתאימים יותר לתינוקות אך יש בהם עולם ומלואו והם דוגמה לכך שמשחק אחד פשוט יכול ליצור פעילות רבה מלאת ערך.

מבחינה התפתחותית יש בספרונים האלה אפשרויות לפעולות מוטוריות עדינות כמו בתמונה למעלה בה ניתן להכניס ולהוציא את הפרפר לכיס וגם לרכוס את הרוכסן. זאת נראית אולי פעילות שילד ימצה במהרה אבל ילדים זקוקים לחזרתיות, כשאנחנו מאפשרים, הם יכולים להנות מאותה פעולה לאורך זמן.

מה שעוד מביא אותם להתעמק ולהנות לאורך זמן מאותו משחק זה הסיפור.

בחלק מהדפים מופיעה דמות אחת או יותר ובשילוב עם הפעולה המוטורית אפשר לעוף בדמיון ולספר סיפור שלם. אפשר להמציא כל פעם סיפור חדש או לחזור שוב ושוב על אותו סיפור, אפשר לתת לילד להמציא את הסיפור וזאת הזדמנות לשמוע על העולם הפנימי שלו ואפשר להמציא סיפור ביחד וזה משחק בפני עצמו.

כך למשל, כאשר משחררים את הכלב בתמונה מהרצועה שלו אפשר לחשוב ביחד לאן הוא רץ ואילו חוויות היו לו בדרך.

בהרבה מהצעצועים היום יש פונקציה אחת. לוחצים על כפתור כלשהו והצעצוע ישיר, יהבהב ויזוז. מעבר להצפה החושית שדיברתי עליה קודם (גם של הילדים וגם של ההורים), הצעצועים האלה לא מלמדים תהליך ובעולם האמיתי יש המון תהליכים. ללבוש מכנסיים זה תהליך, לסדר תיק זה תהליך, לצייר ולכתוב הם תהליכים. אין כפתור אחד שבלחיצה עליו הפעולות הללו מתרחשות. יש תכנון תנועה ותיאום בין חלקי הגוף, יש התחלה אמצע וסוף ויש אימון שמביא לתחושת מסוגלות.

לילדים אין הפרדה ברורה בין שעת משחק ל"חיים האמתיים" עבורם החיים הם משחק ולכן לא הגיוני שניצור עבורם עולם משחק שמתבסס על לחיצה על כפתור כאשר בפעולות יומיומיות אין כפתור כזה. ואולי זה מפתיע אבל תחושת הסיפוק וההנאה שלהם תהיה הרבה יותר גדולה במשחק שיש בו תהליך.

בדף כאן למטה יש עץ תפוזים, התפוזים מחוברים בכפתור וניתן לנתק ולשים אותם בסל ואחר כך לחבר אותם בחזרה. אפשר באמצעותו לספר על המחזוריות בטבע (גם זה תהליך).

הדף הבא הוא דוגמה טובה למשחק שמשלב למידה בדרך שבה ילדים לומדים הכי טוב- חוויה והתנסות. אפשר להנות מלמידה של צורות וצבעים באותו דף ואפשר גם למנות את מספר הצורות (הצורות מחוברות עם סקוצים). אין צורך במבחנים, עדיף לא לשאול "איזו צורה זאת?" או "איזה צבע זה?". מבחנים בדרך כלל מקצרים את זמן המשחק. במקום, אפשר לומר: "אני בוחר\ת את הריבוע הצהוב". ילדים חוזרים אחרינו ומחקים אותנו וכך הם לומדים מאיתנו באופן ספונטני מתוך המשחק.

משחקים מהסוג הזה מאפשרים לילדים לפתח את אותו משחק לכיוונים רבים ומגוונים, הם לומדים לשהות ולהעמיק באותו משחק לאורך זמן, הם לומדים להיות עצמאיים בתוך המשחק שלהם והם אינם תלויים בתחלופה של צעצועים. כל אלה מצמצמים את השימוש במשפט: "אמא משעמם לי". אבל גם אם המשפט הזה נשמע בבית, בטח כבר הבנתם שהתפקיד שלנו אינו להפיג את השעמום. התפקיד שלנו הוא ליצור סביבת משחק המאפשרת למידה, התפתחות ויצירתיות והאפשרויות בה הן רבות ומגוונות. בסביבת משחק כזו הילדים יכולים למצוא את עצמם תמיד.

הספרונים המיוחדים של ריבי מתאימים עד גיל חמש אך העקרונות במאמר הזה רלוונטיים גם לגילאים מאוחרים יותר. 5 השאלות הבאות יעזרו לכם לבחור משחקים וצעצועים לפי עקרונות אלה:

1. האם המשחק נעים לחושים או מציף?

2. האם המשחק הוא תהליכי או עובד בלחיצה על כפתור?

3. האם המשחק מאפשר למידה חווייתית (לא כל משחק צריך להיות לימודי כמובן)?

4. האם המשחק מאפשר חוויה מוטורית כלשהי (רצוי בחלק ניכר של המשחקים, בעיקר בגיל הרך)?

5. האם המשחק מפתח את היצירתיות ומאפשר הבעה?

באחד המאמרים הבאים אכתוב על דרכים לסדר את המשחקים והצעצועים כחלק מיצירת סביבת משחק עשירה. בינתיים מזמינה אתכם לבדוק: מה הם המשחקים בהם הילדים שלכם משחקים ומה הקשר ביניהם.

וכמובן שאתם מוזמנים לאתר המקסים של ריבי ולהכיר את המתנות הייחודיות והאישיות שהיא מכינה במו ידיה. בעיניי, ריבי יצרה לעצמה סביבת משחק (כזו של בוגרים) מושלמת:)

bottom of page