top of page
אודות
"החינוך היעיל ביותר הוא לתת לילד לשחק בדברים נפלאים"- אפלטון. זה האני מאמין שלי, ילדים משחקים. זאת המהות שלהם וזה הכלי שלהם. דרך משחק הם מתחברים עם ילדים ומבוגרים, לומדים על עצמם ועל סביבתם, מתפתחים רגשית וקוגניטיבית. 
קרא עוד >> 
adi.png
מאמרים קשורים

לקבלת פוסטים במייל

מאמרים שכדאי לקרוא
שירותים
הדרכת הורים 
הרצאות להורים ולאנשי חינוך
סדנאות להורים
icon32.png

?בא לך לשמוע עוד

חוקי המשחק

יש דברים שנמצאים מול העיניים שלנו וקשה לנו לראות אותם, להבין כמה ערך יש בהם. במאמר הזה אני כותבת על משחקי כדור שהם בעיניי בדיוק כאלה. מלאי ערך מבחינה מוטורית אבל גם מבחינה תקשורתית וחברתית. הם שייכים למשחקי המוטוריקה הגסה אך יש להם השפעה ישירה ועקיפה על המוטוריקה העדינה כפי שנראה מיד. הם זמינים, מגוונים והם לא דורשים מאיתנו תכנון מיוחד, רק להיות מודעים לחשיבותם. יש רק כמה דברים שחשוב שנשים לב אליהם כדי להפוך את משחקי הכדור לשימושיים ולמשחק מהנה עבור כל המשתתפים.

כשאני מדברת על משחקי כדור אני מתכוונת למשחקי כדור שמשחקים בהם עם הידיים. משחקים אלה מפתחים מספר מיומנויות חשובות מאד המאפשרות פעולות של מוטוריקה עדינה:

1. קשר עין -יד: בזמן משחקי כדור קשר זה מתפתח מעצם המשחק.

2. חיזוק חגורת כתפיים: תפיסה, מסירה, זריקת כדור לסל או מעל הרשת, כל אלו פעולות המחזקות את חגורת הכתפיים.

3. וויסות הכוח: על מנת לדייק בפעולה נדרש מאיתנו לתכנן ולהפעיל כוח מתאים. אמנם וויסות הכוח בזמן כתיבה או גזירה שונה מוויסות הכוח בזמן משחקי כדור אך זאת דרך כיפית לתרגל והמוח לומד ויודע לעשות העברה גם לפעולות עדינות.

4. קואורדינציה: במילים פשוטות- תיאום בין חלקי הגוף השונים. בזמן משחקי כדור נוצרים תיאומים כאלה ומתפתחים ככל שהמשחק יותר מורכב.

מיומנויות אלו חשובות לכל הילדים לתפקודים שונים בחייהם. ליכולת להתארגן לכל פעולה יומיומיות, ליכולת להתנהל במרחב וליכולת לתכנן ולהוציא לפועל רעיונות או משימות. אך אני מדגישה את נושא המוטוריקה העדינה מכיוון שלילדים צעירים וילדים המתקשים בפעולות של מוטוריקה עדינה קל יותר להתמודד עם משחק שיש בו תנועה גסה כי זו מאפשרת פריקה של אנרגיה לעומת ישיבה מאורגנת ליד שולחן וכמובן אווירה של משחק שיש בה צחוק, התלהבות ומקום לטעויות היא נוחה יותר להתמודדות מאשר פעולות הדורשות דיוק.

כשמיומנויות אלה מתפתחות קל יותר להתמודד עם פעילויות עדינות בהגדרה, אבל בשלב ראשון, כדי למנוע תסכול והימנעות, צאו החוצה וקחו אתכם כדור. כל כדור. רק תזכרו, זה משחק ומשחק אמור להיות כיף.

כמו במאמר הקודם גם כאן יש לנו השפעה על הכיוון אליו יתפתח המשחק.

הרבה פעמים יש לנו בראש משחק מובנה עם חוקים כמו כדורסל ואנחנו רואים בעיניי רוחנו איך המשחק צריך להיראות אבל לילדים שלנו בדרך כלל אין את התמונה הזאת בראש שלהם. כי זה עוד לא נמצא במאגר החוויות שלהם וכי הם מחפשים חוויה מהנה ופחות את התוצאה, כמונו.

עבור ילדים כל דבר יכול להיות משחק והחוקים הם אפשרות, אנחנו המבוגרים מגדירים משחק בצורה אחרת ויש לנו צורך לשחק לפי חוקי המשחק. כדי לגשר על הפער הזה, נשאל את עצמנו לפני תחילת המשחק:

מה המטרה של המשחק?

אם המטרה היא לעודד התנסויות במשחק עם כדור, למשל, אז החוקים יכולים לחכות לשלב מאוחר יותר. למשחק מובנה ומותאם לחוקים כמובן שיש מקום וחשיבות אבל ילדים יכולים להפנים משחק כזה גם בחוגים ולכן בבית כדאי לבדוק את סדרי העדיפויות.

בשלב הראשון אנחנו רוצים לתת תחושת הצלחה והנאה כי אלו יביאו להתנסויות נוספות. ככל שהמשחק יתפתח ואיתו היכולת המוטורית תהיה גם יותר פניות להתמודד עם חוקים.

אני יודעת שעבור הורים רבים לשחק לפי החוקים זה ערך והרבה מההנאה של הורים מהמשחק נובעת ממשחק כפי שהם מכירים אותו. אני חושבת שההנאה שלנו ההורים היא מאד חשובה, לא פחות מההנאה של הילדים מכיוון שהיא משפיעה על איכות הנוכחות שלנו בזמן משחק ועל המוטיבציה שלנו להתפנות למשחק עם הילדים. ולכן בואו נמשיך לשאול את עצמנו שאלות שיכולות לעזור לנו להנות גם כשהמשחק לא תואם את הדרך שבה אנחנו רגילים לשחק:

* מה עוד משמח אותי בזמן משחק עם הילדים?

*היכן אפשר להכניס חוקים קלים ליישום ומותאמים לגיל ולתפקוד המוטורי של הילדים? (אפשר למשל, לשחק כדורסל אבל לרוץ עם הכדור בידיים ולא לכדרר)

*אילו עוד ערכים חשוב לי להעביר לילדים (שיתוף פעולה, הקשבה הדדית, סבלנות, התחשבות)?

לענות לעצמנו על השאלות האלה יכול לעזור לנו להתמקד ולהנות מחלקים אחרים של המשחק ולבסס משחק משותף איכותי עם הילדים כבר בגילאים צעירים. הרבה פעמים כשילדים לא מתאימים את עצמם למשחק כמו שאנחנו חושבים שהוא צריך להיראות אנחנו מתנתקים או כועסים, שוברים את הכלים ובכך מפספסים הזדמנויות למשחק משותף, לפיתוח היצירתיות ולפעילות מוטורית.

מה אם היינו מסכימים לפעמים לשחק "סתם" משחק, לרוץ "סתם" עם כדור ביד, לזרוק "סתם" את הכדור באוויר ולא לתפוס. זאת בדיוק האווירה שבה ילדים ממציאים רעיונות חדשים למשחק (עם כדור ובכלל) ומוכנים להתנסות באפשרויות השונות שיש למשחק להציע, כאלה שאולי אפילו לא חשבנו עליהם. זאת האווירה שבה הם יהיו מוכנים לחזור למשחק שוב ושוב, לשחק איתנו וגם בסופו של דבר להנות ממשחק שיש בו חוקים.

דמיינו חוט פרוש על הארץ, אתם עומדים בצד אחד והילדים בצד השני. אתם עושים צעד לכיוונם, לתוך העולם הילדי המופלא שלהם והם כתגובה עושים צעד לכיוונכם. כך צעד ועוד צעד עד שנפגשים באמצע. אני מאמינה שלא רק שאנחנו מרוויחים כך תקשורת טובה יותר עם הילדים, אנחנו גם יכולים ללמוד המון על הנאות פשוטות, על יצירתיות והרחבת התודעה, על להרפות ולהיות נוכחים ובעיקר אנחנו לומדים על עולמם הפנימי של הילדים שלנו ומאפשרים להם לבטא אותו.

ועכשיו תשאלו את עצמכם שוב: מה המטרה של המשחק בנקודת הזמן הנוכחית והיכן בסדר העדיפויות שלכם נמצאים כרגע חוקי המשחק?

יש לכם תשובה? אפשר להתחיל לשחק.

בתוך המאמר שילבתי תמונות שיתנו לכם רעיונות למשחקי כדור. אם אתם מעוניינים ברעיונות נוספים מוזמנים להוריד את המתנה שהכנתי לכם: קובץ להורדה עם 10 רעיונות נוספים למשחקי כדור עם סרטונים ותמונות להמחשה וקובץ נוסף, מקוצר אותו תוכלו להדפיס. על מנת להוריד המתנה, היכנסו לכאן.

bottom of page